Se connecter
Se connecter

ou
Créer un compte

ou

Sujet Matériel de Jeff BUCKLEY

  • 2 réponses
  • 3 participants
  • 5 699 vues
  • 2 followers
Sujet de la discussion Matériel de Jeff BUCKLEY

Interview à "Guitare et Claviers" No 156 d'Octobre 94

Voici l'extrait au sujet du matériel utilisé

"Quel materiel te convient le mieux ?

Pour "Grace " j'ai utilisé des amplis Marshall et Fender Twin , parfois un Ampeg ou un Roland JC 120. Mes trois guitares principales sont une Telecaster (qu'il utilisera quasi exclusivement lors du concert , le plus souvent accordé en open de Ré , NDR) , une petite gibson acoustique L1 (sur laquelle il effectuera des solos déjantés en déclanchant le feedback d'un Fender Vibrolux , NDR ) et une Rickenbacker 12 cordes . La plupart des effets présents sur "Grace" sont uniquement effectués avec les doigts . Sur scène , je me branche sur un Vibrolux et utilise une Quadraverb Alesis , un Midimaster Control X11 Art et un sélécteur Wirldwind . Pour la slide , je préfère les bottlenecks en cuivre."

adresse: http://membres.lycos.fr/zojpot/BUCKLEY/interview.htm
-----------------------------------------------------------------------------


"Jeff Buckley's Equipment

Buckley's main guitar was a stock early-nineties blonde Telecaster®, borrowed from friend Janine Nichols at St Ann's Church. Jeff's mother, Mary Guibert said of her son's Tele®, “It was brand new when Janine lent it to him. She says the action was really stiff and she hadn't gotten comfortable with it. But I gave it back to her after the memorial service and she said it practically plays itself now. Every time he got a guitar he would have it fixed and tooled – he was very particular about the action. The voice, he didn't care if it was pretty or exact. But the guitar had to be right on. It was virtuosity for Jeff. He was all about precision.”

Buckley once said of the Telecaster®, “To me, it means Led Zeppelin I, Elvis, country. Without them there'd be no James Brown, no Prince, so it's kinda a perfect guitar.” Live, he plugged into a number of amps, including some Vibroverb® models."

adresse: http://www.fendereurope.com/players/JeffBuckley.asp
-----------------------------------------------------------------------------


"What comprised Jeff's gear?

Jeff Buckley had a black Les Paul that was one of his favorite guitars, but he (and Michael Tighe) would very often play Fender Telecasters. Both players ran biamped into Fender Vibroverbs and Mesa Boogie Dual Rectifier combos. Buckley used an Alesis Quadraverb for shimmering, church-like textures.13
Other guitars that Jeff toured with include a red Rickenbacker, and a miked Gibson acoustic guitar.

In one case, what appeared to be a precious piece of Jeff's gear, really wasn't his own. The cream-colored Fender Telecaster that Jeff often used was borrowed from a St. Ann's Arts staff member in 1992. The Telecaster was returned to the staff member the night of the public memorial, August 1, 1997.



A complete list of the equipment that Jeff and the band used was provided by Jack Bookbinder and Gene Bowen (Jeff's former tour manager) at Fun Palace Entertainment:

HARDWARE ITEMS:
(used by Jeff Buckley and band...drum sets varied)

24x24x19 Mesa bass head
40x22x35 drum case
33x34x42 Mesa 4x12 guitar cabinets (2)
33x34x42 Mesa 4x12 guitar cabinets (2)
Rack effects box
48x29x43 drum case
Samson MPL 1640 16 channel audio mixer
Empty kick drum case
Tama floor tom drum w/ soft case
Tama 12" tom drum
Tama bass drum w/ soft case
Art Master MIDI master control foot pedals Quantity = four (4)
25x19x42 Mesa 4x10/1x15 (Bullet) bass cabinet
39x23x25 Mesa 1x15 bass monitor
Crate Vintage/Club 50 Amps (2)
Fender Bassman 135 head amp

DISPOSABLE EQUIPMENT USED:

Strings:
Dean Markley (Blue Steel) for electric
Dean Markley (Brass) for acoustic
Cymbals: Zildjian
Drum Heads: Remo
Picks: Tortoise

EFFECTS/EFFECTS PEDALS USED BY JEFF AND THE BAND:

Boss Hyper Fuzz
Boss power supply & master switch
Dunlop Tremolo volume pedal
MXR Fuzz Unit
MXR Blue Box
DOD Buzz Box
Morley A/B Switch Box
Real Tube Overdrive
Marshall Drive Master
Digitch Whammy II with Microphones
Hi band Flanger
Whirlwind A/B boxes
Mesa Rectifier Switches
Boss Chromatic Tuners
TC Electronic Stereo Chorus
Electrro-Harmonix Hot Tubes Overdrive Simulator
Boss Power supply and master switch
Stewart Direct Boxes

LISTING OF GUITARS OWNED AND USED BY JEFF:

Indian string sitar with bow in wooden case
Fender Jaguar cream color electric guitar
Yamaha acoustic guitar fg-470S w/ case
Ibanez Talmar green color electric guitar
Dobro guitar w/ case
Fender Jazz bass black color electric
Hagstrom I black electric guitar
Rickenbacker 12 string sunburst electric (OTHER MAIN GUITAR)
Les Paul black electric guitar
Silhoutti Musicman black electric guitar
Transfer flower electric guitar
Fender Telecaster - cream color / on borrow from friend at St. Ann's (MAIN GUITAR)

13 Rotondi, James. "The Power Of Grace." Guitar Player, April, 1995, Volume 29, Issue 4, Page 21

Last Updated: 12 July 1998"

adresse: http://jeffbuckley.com/rfuller/buckley/faq/25gear.html

télécharger "The Power Of Grace." Guitar Player, April, 1995, Volume 29, Issue 4, Page 21: http://ourworld.cs.com/TheChallenger/KATELL/Jeff+Buckley-The+power+of+grace.pdf
-----------------------------------------------------------------------------

J'ai pu distinguer le modèle de sa Télécaster en visionnant le live à "Glastonbury 95 - Mojo Pin video" que vous pourrez télécharger via internet. Il me manquait un détail pour définir le modèle, est-ce un chevalet/cordier avec les cordes passant à travers le corps ou non? Et voilà, un gros plan sur l'arrière du chevalet qui m'a permis de voir que les attaches des cordes (vous savez la petite boule laiton) y sont apparentes, donc ne passent pas à travers le corps. Le livre "the fender book" m'a permis de définir le modèle exacte, il s'agit de la "Télécaster Standard de 1983-84" avec un "chevalet/cordier redessiné à 6 pontets, sans rebords (les cordes ne passent pas à travers le corps)", "Plaque de protection à 5 vis (8 vis sur les premiers exemplaires)", "2 crochets de rétention des cordes", "il existe quelques exemplaires en finition marbrée rouge, jaune ou bleue (1984)".

[ Dernière édition du message le 28/08/2014 à 15:41:06 ]

2
G pas le temps de tout lire de suite, mais je compte bien le faire ! :bravo:
en tout cas, dans la video qui est sortie, il utilise sa telecaster en standard ou dropped D. sinon pour l'open (sol ou ré je me souviens plus) il utilise sa rickenbacker.

Avertissement: ce message peut contenir des arachides.

3