Sujet de la discussionPosté le 27/02/2010 à 02:19:13Son de Mike Oldfield
Salut, Parmi tout les incroyables sons que Mike Oldfield sort de ses grattes, il y en a un qui m'interpelle depuis des années (genre depuis que j'ai 11 ans) Ce soir j'essaye de lever le mystère! Dans Tubular Bells (le vrai de 73...) Part 2 dans le passage nommé Piltdown man, le gimmick à 2'04 dans la vidéo suivante:
To create 'Guitars sounding like bagpipes', Mike employed the slightly mysterious Glorfindel box. This was an effects unit, encased in a wooden box, which Mike got from David Bedford, who'd been given the box at a party by its creator, a stoned hippy. The box was extremely unreliable in its operation, rarely giving the same result twice (Tom Newman was clearly unimpressed - talking in a 2001 interview with Q magazine, he said of Mike and the Glorfindel box: "he had this awful home-made electronics box full of horrid transistors, covered in faders and knobs which he called a 'Glorfindel'. This was a piece of plywood filled with junk that he could plug his guitar into and sometimes a sound would come out. Sometimes the sound was good, but most of the time it was terrible.")
It seems that, at least on this occasion, plugging the guitar into the Glorfindel box produced a heavily compressed and smoothly distorted guitar sound. Guitars were overdubbed at both normal and half speeds (as with the double speed guitar) to create the bagpipe sound on part two at 08:41. Mike took the idea of massed overdubbed guitars much further on the following two albums.
Le "bagpipe song on part two at 08:41" n'est pas sur la vidéo que j'ai mis, c'est le passage qui viens juste avant. On peux retrouver la version démo de cette partie sur deezer le son de guitare est vraiment différent de celui de l'album, ce qui n'est pas étonnant vu le commentaire au dessus.
Glorfindel, c'est un personnage de Tokien, un elfe beau et fort qui m'a l'air tout aussi niaiseux que les elfes dans le seigneur des moineaux. Mais cette pédale, qu'il y a t-il dedans? synthé? fuzz? octaver? A mon avis personne ne le sais, même pas le "stoned hippy" qui l'a sûrement conçu dans un état de grâce...
Bref, je ne suis pas prêt de sortir ce son là de ma gratte.
PS
Mike joue à torse-poil (si l'on peut dire dans son cas ) parce qu'il fait chaud à Montreux! Sur le reste de la vidéo on le voit suer comme un bœuf...
I would like to buy a new guitar amp combo with a sound similar with oldfield
Can you give me information for my choice ?? wich amp wich disto effects?
thank you